Hoe beoordelen de zoekmachines een website

Het aanmelden bij de zoekmachines, zoals Google, Yahoo en Bing is een van de beste manieren om gratis bezoekers naar je website te krijgen. Onthoud alleen wel dat geindexeerd worden door Google, geen garantie is dat je veel bezoekers zult krijgen.

Voordat je je website gaat aanmelden en gaat proberen te scoren op je favoriete zoekwoorden is het van belang dat je weet waar de zoekmachines naar kijken en hoe zij deze beoordelen, zodat je op een effectieve manier, je website kunt optimaliseren.




Zorg ervoor dat je website zoekmachine klaar is

Ik zal hieronder een voorbeeld geven waar de zoekmachines onder andere naar kijken wanneer zij een website bezoeken (ook wel crawlen of spideren genoemd).

De voorbeelden hieronder noemen ze ook wel zoekmachine optimalisatie of SEO (search engine optimalisation)

Om een heel ingewikkeld verhaal, een stuk makkelijker te maken houd dit in dat de zoekmachines een soort formule hebben, ook wel algoritme genoemd, om een website te beoordelen.

Elke zoekmachine heeft zijn eigen algoritme maar er wordt gekeken hoelang bezoekers op een website blijven, hoeveel inkomende links zijn er naar een site en word een site vermeld op sociale netwerken en blogs.

Sociale netwerken zoals Twitter, Hyves, Google + en facebook doen het erg goed voor linkbuilding.

Keyword relevantie is een ander aspect waar opgelet wordt; hoe vaak komt een zoekwoord voor op een pagina en staan deze op de juiste plaatsen, zoals titel, omschrijving en natuurlijk in de tekst.

Noot: Elke zoekmachine geeft een andere waarde aan een van de bovengenoemde beoordelingen. De ene hecht meer waarde aan inkomende links en andere vinden het belangrijker hoe de pagina is opgebouwd met zoekwoorden etc. Uiteindelijk is het belangrijk dat je alle aspecten in orde hebt.


Wat zijn Meta Tags

Bij het maken van een website is het ook van belang dat je weet wat meta tags zijn. Dit zijn verborgen html codes die aan het begin van een website staan tussen < head > tag. Een bezoeker ziet deze code niet maar de zoekmachines des te meer.

Meta tags bestaan uit een titel, omschrijving en een zoekwoord (bij voorkeur meer dan 1 zoekwoord) En ziet er bijvoorbeeld zo uit:

< head >
< title >"Website maken voor beginners"< / title >
< meta name="description" content="Hier komt jouw omschrijving" >
< meta name="keywords" content="keyword 1, keyword 2, keyword 3" >
< / head >




Hoe scoor je in de resultaten bij Google

Geindexeerd worden door Google is vrij simpel, de uitdaging is om goed te scoren door bijvoorbeeld op de eerste pagina te komen van de zoekresultaten.

De spiders/crawlers van Google zijn continu bezig op het web, op zoek naar nieuwe inhoud die zij kunnen toevoegen aan hun lijst. Een handige manier om gevonden te worden is door een link te verkrijgen van een website die al geindexeerd is door Google.

Een ander manier om gevonden te worden is door je website handmatig aan te melden bij Google en vervolgens een sitemap xml te versturen. (dit is altijd een goed idee). Ook nu moet je jouw website optimaliseren indien je goede resultaten wilt hebben.

Tegenwoordig is het belang van meta tags en de hoeveelheid backlinks veel minder belangrijk geworden, en wordt er veel meer gekeken naar de inhoud op je website en Wie of Wat linkt er naar jou.


Om een voorbeeld te noemen:

Zodra je artikelen gaat schrijven voor nieuwssites of je bent actief op sociale netwerken, en een expert of iemand met een gevestigde reputatie in jouw niche noemt jouw website, dan zal er meer waarde aan de link worden gegeven dan wanneer je 100 links hebt staan op diverse startpagina's.

Ook is het Google Authorship een nieuwe factor die bepalend is voor de ranking en waarde van een website.


Aanmelden zoekmachines zoals Bing en Yahoo

Bing en Yahoo zijn tegenwoordig met elkaar verbonden. Dit betekent dat indien je een webmaster account aanmaakt bij Bing, dan ben je dat ook bij yahoo.

Onthoud dat het aanmelden bij zoekmachines GRATIS is dus betaal hier nooit voor!!


  • Home